Gönderen Konu: KAFİYE BULMA  (Okunma sayısı 9652 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Edebiyat Öğretmeni

  • Site Yöneticisi
  • VIP Üye
  • *****
  • İleti: 5308
  • Cinsiyet: Bayan
  • Calimero
    • Profili Görüntüle
KAFİYE BULMA
« : Nisan 25, 2008, 07:29:28 ÖS »

Çevremde ilköğretimde Türkçe öğretmeni olarak görev yapan arkadaşlar kafiyenin kökte bulunduğunu söylüyorlar ve bu şekilde öğretiyorlar. "Kafiye kökte bulunur." gibi bir görüşe sahipler. Ses benzerliğini hiçe sayıyorlar. Bu yüzden öğrencilerim seviye tespit sınavında bir soruyu kaçırdılar (Onlara üç senedir bunun böyle olmadığını söylemeye çalışmama rağmen). Sizce de bu görüş doğru mudur? Doğruysa dize sonlarının
...kaçar
...çocuklar
biçiminde bittiğini düşünürsek -ar'lar tam kafiye olmaz mı?

Çevrimdışı Edebiyat Öğretmeni

  • Site Yöneticisi
  • VIP Üye
  • *****
  • İleti: 5308
  • Cinsiyet: Bayan
  • Calimero
    • Profili Görüntüle
Ynt: KAFİYE BULMA
« Yanıtla #1 : Nisan 25, 2008, 11:18:35 ÖS »
Teşekkür ederim hocam.

Çevrimdışı minerva_dada

  • VIP Üye
  • *****
  • İleti: 1312
  • Cinsiyet: Bay
  • sevgisiz asla.
    • Profili Görüntüle
Ynt: KAFİYE BULMA
« Yanıtla #2 : Nisan 26, 2008, 11:06:10 ÖÖ »
.....baktı
.....taktı
Ben kelimenin kökünde de buluyorum.
...kaçar
...çocuklar
  gibi örneklere de tam kafiye derim.
Kısacası sabbah78 hocamın söylediklerine aynen katılıyorum.
Klasik örneklerin dışına çıkıp örnekler verirsek dah iyi anlaşılır.

Çevrimdışı Edebiyat Öğretmeni

  • Site Yöneticisi
  • VIP Üye
  • *****
  • İleti: 5308
  • Cinsiyet: Bayan
  • Calimero
    • Profili Görüntüle
Ynt: KAFİYE BULMA
« Yanıtla #3 : Nisan 27, 2008, 12:08:32 ÖÖ »
Hocam doğru söylüyorsunuz. Benim söylemek istdiğim şu: İlköğretimde çocuklara tek yönlü anlatılıyor. Kafiyeye bakarken öğrenci hemen köke yöneliyor. Ekte kafiye olabilir düşüncesi oluşmuyor. Onu kafasından çıkarıyor. Onlara ekte de kafiye olabileceği söylenmiyor.

Çevrimdışı kızıl ile kara

  • Üye
  • **
  • İleti: 74
    • Profili Görüntüle
Ynt: KAFİYE BULMA
« Yanıtla #4 : Mart 11, 2009, 11:09:25 ÖS »
dı hilmi, sen ne yaptın kardeşim, yazdığından hiçbir şey anlamadım öncelikle... anladığım kadarıyla yanıtlayayım haddim olmayarak... iki ses (bir ünlü+bir ünsüz) benzerliğinden oluşan kafiye çeşidi tam kafiye; üç ses; hatta daha fazlası  benzerse de zengin kafiye olur. tunç kafiye ise, bir sözcüğün olduğu gibi bir başka sözcüğün bir bölümünü oluşturmasıdır..

bahtım saçımdan kara
çok özlerim seni Ankara... gibi...

Edebiyat Öğretmeni'nin görüşüne de katılıyorum, bu kafiye meselesi çok çok kolay olmasına rağmen çocukların kafaları iyice allak bullak olmuş belli ki... bir dizenin son seslerine bakılır, eğer aynı görevdeki ekler varsa bunlar çıkarılır. aynı görevde olmayan eklerden başlayarak uyak aranır, bulunur...

çağlar akar sularım,
iyice sıktı yularım (atmasyon örnek, sırf örnek olsun diye ;D)

 bu örnekte  su-lar-ım diye ayırırız. kök, çokluk eki, iyelik eki; yular-ım kök, iyelik eki... demek ki -ım sesleri redif, kalan seslerde benzer görevli ek olmadığından u-l-a-r sesleri ise zengin uyak...

ben bu kafiye meselesinin sözcükte yapı konusunun iyice oturmamasından kaynaklandığını düşünüyorum. edebiyat öğretmenliği yaparken ikide bir ek-kök mevzuunu anlatmak zorunda da kalıyoruz. tamam, anlatalım ama bazı konular birbirine paralel işlense ya da orta öğretimde bu konular adam gibi öğretilse... ne güzel bir hayal!!!
"Bütün iş Tahir'le Zühre olabilmekte, yani yürekte..."